Nieuws

Wijzigingen die een invloed hebben op de Belgische belastingmaatregelen – ploegenarbeid en nachtarbeid (juni 2024)

Wijzigingen die een invloed hebben op de Belgische belastingmaatregelen – ploegenarbeid en nachtarbeid (juni 2024)

Terwijl de Belgische federale regering de laatste hand legt aan de federale begroting, wordt de aandacht gevestigd op een nieuwe wet die belangrijke wijzigingen in de belastingen schetst. Deze wet introduceert enkele nieuwigheden op het gebied van de investeringsaftrek, gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid en nachtarbeid, en de innovatie-inkomensaftrek.

De tekst is op 29 mei gepubliceerd en zal naar verwachting op 8 juni 2024 in werking treden.

Aangezien een van de belangrijke fiscale maatregelen uit dit begrotingsakkoord betrekking heeft op specifieke wijzigingen aan de Belgische fiscale maatregelen waarmee FI Group u ondersteunt, geven wij u graag wat inzicht in wat u kunt verwachten op het gebied van bedrijfsvoorheffing.

Wilt u meer weten over?

Vrijstelling bedrijfsvoorheffing voor ploegen- en nachtarbeid

Overzicht van het huidige belastingregime

De gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing is een zegen voor werkgevers, omdat het financiële voordelen biedt en tegelijkertijd werknemers beloont. Ze dekt verschillende scenario’s, waaronder onderzoek en ontwikkeling (O&O), nacht- en ploegenarbeid en werken in onroerende goederen.

De gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor nacht- en ploegenarbeid is een percentage van het belastbaar loon van de werknemer dat in aanmerking komt voor het voordeel. Dit percentage is:

  • 22,8% voor nacht- of ploegenarbeid die aan de wettelijke voorwaarden voldoet;
  • 25% voor nacht- of ploegenarbeid in een voltijds arbeidssysteem.

Nacht- of ploegenarbeid is werk dat wordt uitgevoerd volgens een bepaald werkregime dat afwijkt van normaal dagwerk. Er zijn verschillende soorten nacht- of ploegenarbeid, afhankelijk van de sector, het bedrijf en de functie van de werknemer. De belangrijkste vormen zijn:

  • Nachtwerk: werk dat tussen 20.00 en 6.00 uur ‘s ochtends wordt uitgevoerd. Voorbeelden van sectoren waar nachtwerk is toegestaan zijn horeca, gezondheidszorg, beveiliging en transport.
  • Ploegendienst: werk dat wordt uitgevoerd volgens een vast of variabel uurrooster, waarbij werknemers elkaar regelmatig aflossen op dezelfde werkplek. Er zijn verschillende soorten ploegendienst, zoals tweeploegendienst, drieploegendienst, vierploegendienst, vijfploegendienst, enz. Ploegendienst kan al dan niet nachtarbeid inhouden.
  • Continu-ploegendienst: een specifieke vorm van ploegendienst, waarbij werknemers 24 uur per dag en 7 dagen per week werken, met een regelmatige rotatie van ploegen. Een volcontinu arbeidssysteem vereist minimaal vier ploegen, waarbij elke ploeg minstens één keer per week nachtarbeid verricht.

Verwachte veranderingen

De nieuwe wet introduceert verschillende aanpassingen aan de gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor nacht- en ploegenarbeid. Deze omvatten:  

  • Uitsluitingen en wijzigingen: Flexibiliteit in de vereiste dat opeenvolgende ploegen dezelfde omvang van het werk moeten hebben, de invoering van alternatieve regelingen en de herziening van de berekeningsregels om eerlijkheid en consistentie te garanderen. Werkgevers kunnen nu kiezen voor een alternatief regime waarbij ploegen hetzelfde werk moeten uitvoeren wat betreft hun voorwerp, maar niet noodzakelijk wat betreft hun reikwijdte. Daarom worden de rekenregels voor de vrijstelling herzien.
  • Een nieuwe berekening: Invoering van een nieuwe berekeningsmethode die rekening houdt met het procentuele verschil in de reikwijdte van het werk tussen ploegen, met als doel problemen met de toepasbaarheid aan te pakken en naleving te garanderen. Met een minder beperkende reikwijdte zullen meer bedrijven de vrijstelling kunnen toepassen. Dus, hoe beter u voldoet aan de criteria voor deze specifieke belastingvrijstelling, hoe hoger de feitelijke vrijstelling in percentages. Of: Hoe groter het verschil in toepassingsgebied, hoe kleiner het belastingvoordeel.

Toepassing van de gewijzigde ploegenarbeid en nachtarbeid

De voorgestelde wijzigingen aan deze belastingmaatregel zijn met terugwerkende kracht van toepassing, met als doel de stimulans veilig te stellen voor bedrijven die de vrijstelling al hebben toegepast vóór deze restrictieve definitie door de rechtbank en die al een lopend geschil hebben met de belastingdienst.

Nu de wet gepubliceerd is, moeten bedrijven zich voorbereiden op veranderingen die het Belgische fiscale landschap een nieuwe vorm zullen geven. De alternatieve regeling zal slechts van toepassing zijn op vergoedingen die betaald of toegekend worden tot 31 december 2026. Het is dus een overgangsregeling.

FI Group heeft 20 jaar ervaring en wil u ondersteunen bij het begrijpen en onderscheppen van de beschikbare O&O+I mogelijkheden. Onze experts staan tot uw beschikking om uw project te analyseren en samen met u de volgende stappen te nemen.

Yvette Poumpalova

Alicia Borés Vall

Wijzigingen die een invloed hebben op de Belgische belastingmaatregelen: Investeringsaftrek (juni 2024)

Wijzigingen die een invloed hebben op de Belgische belastingmaatregelen: Investeringsaftrek (juni 2024)

Nu de Belgische federale regering de laatste hand legt aan de federale begroting, wordt de aandacht gevestigd op een nieuwe wet die belangrijke wijzigingen in de belastingen schetst. Deze wet introduceert enkele nieuwigheden op het gebied van de investeringsaftrek, gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor ploegen- en nachtarbeid, en de innovatie-inkomensaftrek.

De tekst is op 29 mei gepubliceerd en zal naar verwachting op 8 juni 2024 in werking treden.

Aangezien een van de belangrijke fiscale maatregelen uit dit begrotingsakkoord betrekking heeft op specifieke wijzigingen van de Belgische fiscale maatregelen waarmee FI Group u ondersteunt, geven wij u graag enkele inzichten in de Belgische investering.

Wilt u meer weten over?

De investeringsaftrek

Overzicht van het huidige belastingregime

De investeringsaftrek dient als fiscale stimulans voor bedrijven en biedt een aftrek op de belastbare winst voor in aanmerking komende investeringen. Deze investeringen omvatten meestal onderzoek en ontwikkeling (O&O), duurzame technologieën en energiebesparende initiatieven.

Deze investeringsaftrek wordt berekend over de aankoop- of investeringswaarde van de vaste activa, die ook de basis vormt voor de berekening van eventuele afschrijvingen. De aftrek vermindert dus de belastbare winst van het bedrijf. Een bedrijf kan momenteel profiteren van een eenmalige investeringsaftrek van 20,5% (voor belastingjaar 2024, d.w.z. boekjaren die eindigen tussen 31 december 2023 en 30 december 2024) van de aankoopwaarde van in aanmerking komende investeringen.

Als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, kunnen kmo’s ervoor kiezen om een gewone eenmalige investeringsaftrek toe te passen tegen een tarief van:

  • 20% voor activa verworven of gecreëerd tussen 1 januari 2018 en 31 december 2019.
  • 25% voor activa verworven of gecreëerd tussen 12 maart 2020 en 31 december 2022.
  • 8% voor investeringen die vanaf 1 januari 2023 zijn gedaan.

Verwachte wijzigingen

De wet introduceert verschillende aanpassingen om het systeem van investeringsaftrek te verbeteren:

  • Verhoogde tarieven en nieuwe categorieën: Het tarief van de gewone investeringsaftrek wordt verhoogd van 8% naar 10%, waarbij kmo’s en in aanmerking komende personen die digitale investeringen doen, nog eens kunnen profiteren van een verhoging tot 20%.
  • Een thematische investeringsaftrek: de nieuwe regeling zal de eerder genoemde specifieke categorieën van in aanmerking komende investeringen vervangen door een verhoogde “thematische” investeringsaftrek van 40% (30% voor niet-MKB’s). Meer in het bijzonder zal de thematische investeringsaftrek van toepassing zijn op investeringen in categorieën zoals energie-efficiëntie, vervoer zonder uitstoot, milieuvriendelijke investeringen en ondersteunende digitale investeringen.
  • Invoering van een derde categorie – technologieaftrek: deze aftrek is bedoeld om investeringen aan te moedigen in octrooien en activa die verband houden met toekomstgerichte technologieën met een minimale impact op het milieu. Er komt een investeringsaftrek van 13,5%.

De 13,5% zal toenemen tot 20,5% indien de investeringsaftrek in de tijd wordt gespreid (niet van toepassing op investeringen in octrooien).

Toepassing van de gewijzigde investeringsaftrek

Nu de wet gepubliceerd is, moeten bedrijven zich voorbereiden op veranderingen die het Belgische fiscale landschap een nieuwe vorm zullen geven. Deze implementatie wordt verwacht voor investeringen die vanaf januari 2025 worden gedaan, en inzicht in deze wijzigingen is cruciaal om het evoluerende investeringsklimaat te kunnen navigeren.

Overwegingen

Bedrijven zullen zorgvuldig het meest geschikte aftrekbare type per actief moeten selecteren, en tegelijkertijd de uitsluitingscriteria en onverenigbaarheden die in de wet worden beschreven, in acht moeten nemen:

  • Een belastingbetaler kan per vast actief slechts één van de bovengenoemde soorten investeringsaftrek kiezen.
  • Activa die gefinancierd worden met regionale steun komen niet in aanmerking voor de thematische aftrek.
  • Uitgesloten activa zijn onder andere activa die milieuschadelijke stoffen gebruiken, tenzij er geen koolstofvrij alternatief bestaat.
  • Onverenigbaarheden zijn onder andere beperkingen op de toepassing van meerdere aftrekcategorieën en uitsluitingen voor bepaalde soorten activa.
  • Vrijstellingen van bronbelasting kunnen niet worden opgenomen in de basis voor de berekening van de investeringsaftrek.

FI Group heeft 20 jaar ervaring en wil u ondersteunen bij het begrijpen en onderscheppen van de beschikbare O&O+I mogelijkheden. Onze experts staan tot uw beschikking om uw project te analyseren en samen met u de volgende stappen te nemen.

Yvette Poumpalova

Alicia Borés Vall

 

Wijzigingen die invloed hebben op Belgische belastingmaatregelen: Innovatie-inkomensaftrek (juni 2024)

Wijzigingen die invloed hebben op Belgische belastingmaatregelen: Innovatie-inkomensaftrek (juni 2024)

Nu de Belgische federale regering de definitieve versie van de federale begroting aan het afronden is, wordt de aandacht gevestigd op een nieuwe wet die belangrijke wijzigingen in de belastingen schetst. Deze wet introduceert enkele nieuwigheden op het gebied van de investeringsaftrek, gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor ploegen- en nachtarbeid, en de innovatie-inkomensaftrek.  

De tekst is op 29 mei gepubliceerd en zal naar verwachting op 8 juni 2024 in werking treden.

Aangezien een van de belangrijke fiscale maatregelen uit dit begrotingsakkoord betrekking heeft op specifieke wijzigingen aan de Belgische fiscale maatregelen waarmee FI Group u ondersteunt, geven wij u graag wat inzicht in het Belgische innovatieklimaat.

Wilt u meer weten over?

De innovatie-inkomensaftrek

Overzicht van het huidige belastingstelsel

Het huidige belastingstelsel biedt een extra stimulans voor bedrijven die investeren in innovatie door middel van intellectueel eigendom (IE), door aftrek mogelijk te maken tot 85% op innovatiegerelateerde inkomsten. Deze maatregel, de innovatie-inkomensaftrek, bevordert de groei van de kenniseconomie door een breed scala aan intellectuele eigendomsrechten en innovatieve ontwikkelingen te omvatten.

De in aanmerking komende inkomsten omvatten royalty’s en licentierechten, inkomsten uit intellectuele eigendomsrechten die zijn opgenomen in de verkoopprijs van goederen en diensten, procesinnovatie op basis van het intellectuele eigendomsrecht (wat overeenkomt met wat een derde zou moeten betalen om toegang te krijgen tot het intellectuele eigendomsrecht), evenals vermogenswinst (deze laatste is onderworpen aan herinvestering in in aanmerking komende O&O binnen vijf jaar).

De aftrek is van toepassing op inkomsten uit octrooien of aanvullende beschermingscertificaten, kwekersrechten, weesgeneesmiddelen, data-exclusiviteit en marktexclusiviteit en auteursrechtelijk beschermde software.

Verwachte veranderingen

De nieuwe wet introduceert verschillende aanpassingen om het aftreksysteem voor innovatie-inkomsten te verbeteren:

  • Introductie van een nieuw belastingkrediet: Bedrijven zullen de optie hebben om een deel of het geheel van hun recht op aftrek om te zetten in een niet-terugbetaalbaar belastingkrediet. Dit belastingkrediet kan onbeperkt worden overgedragen en worden gebruikt voor toekomstige vennootschapsbelastingverplichtingen. Deze bepaling is met name gunstig voor bedrijven met onvoldoende belastbaar inkomen, zodat zij zelfs tijdens verliesgevende periodes van de stimulans kunnen profiteren. Vanaf 2026 zullen de effecten van dit belastingkrediet jaarlijks worden geëvalueerd, met bijzondere aandacht voor de budgettaire kosten van de maatregel en de concurrentiepositie van België ten opzichte van de buurlanden.
  • Europese regelgeving aanpakken: De wijziging is ingegeven door de implementatie van een nieuwe Europese Verordening die een minimum belastingtarief voor multinationale ondernemingen instelt. De naleving van het minimum belastingtarief kan een impact hebben op de mogelijkheid om te genieten van de Innovatie-inkomstenaftrek.

Toepassing van de gewijzigde innovatie-inkomensaftrek

Nu het wetsvoorstel door de Kamer is aangenomen, moeten bedrijven zich voorbereiden op veranderingen die het Belgische fiscale landschap een nieuwe vorm zullen geven. Deze wijzigingen zullen in werking treden vanaf het belastingjaar 2025, van toepassing op de belastingperiode van 2024 (in te dienen in 2025).  

FI Group heeft 20 jaar ervaring en wil u ondersteunen bij het begrijpen en onderscheppen van de beschikbare O&O+I mogelijkheden. Onze experts staan tot uw beschikking om uw project te analyseren en samen met u de volgende stappen te nemen.

Yvette Poumpalova

Alicia Borés Vall

Belangrijke wijzigingen in de belastingwetgeving  

Belangrijke wijzigingen in de belastingwetgeving  

FI Group informeert u over recente wetswijzigingen in de belastingwetgeving die van invloed kunnen zijn op uw fiscale planningsstrategieën. Op 2 mei 2024 werd het wetsontwerp over diverse fiscale bepalingen aangenomen, dat belangrijke wijzigingen aanbrengt in verschillende fiscale stimuleringsmaatregelen die relevant zijn voor onze diensten.

Tot de officiële indiensttreding, volgt een voorlopig overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

Investeringsaftrek 

De herziene wet wil energie- en milieuvriendelijke investeringen stimuleren door nieuwe aftrekcategorieën in te voeren:

  • Basisaftrek: 10% voor kleine bedrijven (20% voor numerieke investeringen).
  • Thematische ‘hogere’ aftrek: 40% (30% voor niet-kleine bedrijven) voor investeringen in hernieuwbare energie, energie-efficiëntie, koolstofvrij transport en meer.
  • Technologie-aftrek: 13,5% voor investeringen in octrooien of O&O ter bevordering van nieuwe producten of technologieën.

Deze wijzigingen zijn van toepassing op activa die vanaf 1 januari 2025 zijn verworven of gebouwd, waarbij de nieuwe aftrekmogelijkheden in 2026 van kracht worden.

Aftrek voor innovatie-inkomsten 

De wet staat bedrijven toe om deze aftrek om te zetten in een belastingkrediet, wat flexibiliteit biedt voor degenen die de aftrek niet volledig kunnen benutten. Met ingang van 2025 helpt deze optie bedrijven die te kampen hebben met verliezen of ontoereikende boekhoudkundige resultaten.

Gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor ploegen- of nachtarbeid 

Naar aanleiding van een recente uitspraak van het Grondwettelijk Hof wijzigt de wet de berekeningsmethode voor deze vrijstelling, die nu in vier fasen is onderverdeeld. Het doel is om de vrijstelling aan te passen op basis van het verschil in omvang van het werk dat door verschillende ploegen wordt uitgevoerd. Hoewel dit met terugwerkende kracht geldt vanaf 2021, is het een overgangsmaatregel tot 2026, in afwachting van verdere maatregelen van de overheid.

FI Group zal deze veranderingen continu volgen om de implicaties voor uw bedrijf te begrijpen. Mocht u vragen hebben of meer hulp nodig hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Yvette Poumpalova

Alicia Borés Vall

Financiële steun voor innovatie en milieubescherming in Wallonië 

Financiële steun voor innovatie en milieubescherming in Wallonië 

Onderzoek, innovatie en milieubescherming zijn belangrijke drijfveren van de huidige transformaties. Om bedrijven aan te moedigen om in deze strategische gebieden te investeren, bieden lokale overheden en de Europese Commissie financiering in verschillende vormen, waaronder subsidies. In Wallonië is de Service Public Wallon Recherche (SPW Recherche) de instantie die verantwoordelijk is voor onderzoek en innovatie en die een aantal steunprogramma’s aanbiedt, waarvan er hieronder enkele worden beschreven:

Subsidies voor onderzoek en ontwikkeling

  • Win4Company: Dit programma is bedoeld om projecten voor industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling te financieren. Het ondersteunt de verwerving van nieuwe kennis om nieuwe producten, processen of diensten te ontwikkelen of bestaande te verbeteren. De financiering kan de vorm aannemen van een terugbetaalbaar voorschot dat tot 70% van de in aanmerking komende uitgaven dekt.
  • Win4Expertise: Biedt financiële steun voor het uitbesteden van technische diensten aan overheidsinstanties. Bedrijven kunnen een subsidie ontvangen die tot 75% van de uitbestedingskosten voor onderzoek en innovatie dekt.
  • AMURE: Het programma subsidieert een energie-audit of een pre-haalbaarheidsstudie om de relevantie van een investering te beoordelen of om een algemeen plan op te stellen om de energie-efficiëntie van uw bedrijf te verbeteren. Het interventiepercentage varieert van 50 tot 100%, afhankelijk van het type bedrijf of vertegenwoordigende instantie. In het kader van Energiecontroles is het interventiepercentage 75%.

Investeringspremies met oog op milieubescherming

SPW biedt ook investeringspremies om duurzame economische ontwikkeling te bevorderen:

  • Klassieke investering: Heeft betrekking op nieuwe economische activiteiten, de oprichting of uitbreiding van vestigingen. Subsidiepercentages variëren volgens verschillende criteria en kunnen oplopen tot 20%.
  • Duurzaam energiegebruik (SEU): Ondersteunt investeringsplannen die gericht zijn op het verminderen van energieverbruik en het ontwikkelen van hernieuwbare energie. Subsidiepercentages variëren tussen 20% en 40%.
  • Duurzaam gebruik van energie en/of milieubescherming: Deze premie helpt bedrijven schade aan de natuurlijke omgeving te herstellen of te voorkomen en de huidige milieunormen te overtreffen. De subsidiepercentages variëren tussen 10% en 40% en kunnen onder bepaalde voorwaarden worden verhoogd, vooral als er in ontwikkelingsgebieden wordt geïnvesteerd.

Subsidiepercentages variëren volgens verschillende criteria en kunnen oplopen tot 70% voor bepaalde programma’s. In aanmerking komende bedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden die specifiek zijn voor elk programma en de nodige documenten overleggen wanneer ze een subsidieaanvraag indienen.

Het verschil tussen een investeringspremie en een subsidie

Kort gezegd is een investeringspremie financiële steun die wordt toegekend om bedrijven aan te moedigen om specifieke investeringen te doen, terwijl een subsidie niet-terugvorderbare steun is die bedoeld is om specifieke projecten op verschillende gebieden, zoals onderzoek, innovatie of milieubescherming, te ondersteunen.

  • In tegenstelling tot een subsidie wordt een investeringspremie meestal in één keer uitbetaald of in verschillende termijnen, afhankelijk van de voortgang van het project. Er kunnen specifieke voorwaarden aan verbonden zijn, zoals het creëren van banen, investeringen in prioritaire sectoren of een bijdrage aan de ecologische overgang.
  • Investeringspremies kunnen verschillende vormen aannemen, zoals belastingvoordelen, kortingen op investeringskosten of directe betalingen.

Een subsidie is niet-terugvorderbare financiële bijstand die door een openbare of particuliere instantie wordt toegekend om specifieke projecten te ondersteunen, zoals onderzoek en ontwikkeling, innovatie, opleiding of milieubescherming.

  • In tegenstelling tot een investeringssubsidie is een subsidie meestal bedoeld om een deel van de kosten van een specifiek project te dekken. Ze wordt toegekend op basis van vooraf vastgestelde criteria, zoals de kwaliteit van het project, de economische of sociale impact, of de bijdrage aan politieke of strategische doelstellingen.
  • Subsidies kunnen worden gebruikt om een breed scala aan uitgaven te financieren, zoals personeelssalarissen, bedrijfskosten, de aankoop van apparatuur of kosten voor uitbesteding.

FI Group heeft 20 jaar ervaring en wil u ondersteunen bij het begrijpen en onderscheppen van de beschikbare O&O+I mogelijkheden. Onze experts staan tot uw beschikking om uw project te analyseren en samen met u de volgende stappen te zetten.

Yvette Poumpalova

Chaïmaa Atif

Digitale transformatie en het belang van de rol van innovatie: De drijvende kracht achter de agrovoedingssector in België 

Digitale transformatie en het belang van de rol van innovatie: De drijvende kracht achter de agrovoedingssector in België 

Digitale transformatie is een cruciale factor geworden om het concurrentievermogen en de efficiëntie in strategische sectoren van de economie te stimuleren. Met name de agrovoedingssector, een van de fundamentele pijlers van de Spaanse economie, is niet vreemd aan deze trend. In een wereld die zich steeds meer bewust wordt van de noodzaak om het milieu te beschermen en de voedselveiligheid te garanderen, is digitale transformatie een fundamentele pijler geworden in de zoektocht naar duurzame oplossingen in de agrovoedingssector.

De agrovoedingssector wordt geconfronteerd met een reeks ongekende uitdagingen, van klimaatverandering tot de schaarste van natuurlijke hulpbronnen en een groeiende wereldbevolking. Deze uitdagingen vragen om innovatieve oplossingen die de voedselproductie op een duurzame manier garanderen en tegelijkertijd de impact op het milieu verminderen en sociale gelijkheid bevorderen.

Digitale transformatie als drijvende kracht voor verandering

Digitale transformatie in de agrovoedingssector omvat een breed scala aan toepassingen en technologieën, van het gebruik van sensoren en IoT-apparaten op boerderijen tot het gebruik van geavanceerde gegevensanalyse voor het upgraden van de waardeketen, waaronder productie, verwerking, levering en logistiek. Deze ontwrichtende technologieën maken een efficiënter beheer van hulpbronnen, een duurzamere landbouwproductie en een rechtvaardigere voedseldistributie mogelijk. Een van de belangrijkste aspecten van deze transformatie is het creëren en beheren van een dataruimte.

Herstel-, transformatie- en veerkrachtplan

België heeft de agrovoedingssector aangewezen als een strategisch gebied om de digitale transformatie te stimuleren. Dit initiatief is afgestemd op de visie van modernisering en versterking van het concurrentievermogen in de sector, waarbij gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die digitalisering biedt.

Landbouw wordt niet ‘als zodanig’ genoemd in het herstelplan, maar als sector valt het onder verschillende speerpunten, vooral als het gaat om:

  • Economie en maatschappij verduurzamen: klimaat, duurzaamheid en innovatie
  • Vlaanderen digitaal transformeren: digitaal maximaal benutten

Het herstelplan voorziet aanzienlijke investeringen in digitale infrastructuur, opleiding van professionals en promotie van technologie in de agrovoedingssector. Dit is een belangrijke kans om de digitale transformatie van de agrovoedingssector in België te stimuleren, zijn positie op de wereldmarkt te versterken en zijn duurzaamheid op lange termijn te garanderen.

Haalbaarheidsstudies, proeftuinen en gegevensverzameling

In de specifieke context van België, waar landbouw en de voedingsindustrie een strategische rol spelen, hebben de Vlaamse regering en de Waalse regering specifieke programma’s gecreëerd om via subsidiefinanciering de digitale transformatie in strategische sectoren zoals de agrovoedingssector te bevorderen. In een tijd waarin de druk om te digitaliseren in de voedingsindustrie toeneemt, zijn veel bedrijven zich bewust van de voordelen van modernisering. De weg naar digitale volwassenheid blijft echter vaak een uitdaging vanwege beperkte kennis en gefragmenteerde informatie.

Het concept van «living labs» is een veelbelovende aanpak om bedrijven te ondersteunen bij hun digitale reis. Deze laboratoria bieden een omgeving, zowel fysiek als digitaal, waar bedrijven demonstraties kunnen bijwonen en tests kunnen uitvoeren om hun digitaliseringsprocessen te verbeteren. Voor zowel subsidies voor haalbaarheidsstudies in O&O als subsidies voor de landbouwsector zijn er dus de volgende mogelijkheden in België:

Subsidie Regio Meer info Deadline
Haalbaarheidsstudie Vlaanderen https://www.fi-group.be/grants/oo-haalbaarheidsstudie/ Heel het jaar open
COOCK Vlaanderen https://www.fi-group.be/grants/collectieve-oo-en-collectieve-kennisverspreiding/ Open tot 28 mei 2024
GREEN Investeringssteun Vlaanderen https://www.fi-group.be/grants/green-investeringssteun/ Open tot het einde van 2024
Aides aux investissements  (Nouveauté 2024) Wallonië https://agriculture.wallonie.be/aides-aux-investissements Open in 2024
Bénéficier d’aides à la recherche et à l’innovation technologique Wallonië https://www.wallonie.be/fr/demarches/beneficier-daides-la-recherche-et-linnovation-technologique Heel het jaar open
WIN4COMPANY Wallonië https://www.fi-group.be/grants/win4company/ Heel het jaar open

De digitale transformatie kan gefinancierd worden. Een van de belangrijkste voordelen van digitale transformatie is nauwkeurige en onmiddellijke gegevensverzameling. Het vervangen van verouderde processen door geïntegreerde technologieën vermindert fouten en vertragingen, en bewaakt de kwaliteit van producten en processen. Bovendien draagt digitale transformatie bij aan veiligere producten en procedures.

Een andere belangrijke factor is de verhoogde efficiëntie en winstgevendheid die digitale transformatie met zich meebrengt. Door analytische tools en strategische planningsfuncties te gebruiken, kunnen bedrijven inefficiënties identificeren en groeikansen benutten.

Maar waarom is dit het juiste moment om de digitale transformatie te versnellen? Het hebben van de juiste technologie is essentieel om veerkrachtig te blijven bij disruptie en gelijke tred te houden met marktontwikkelingen. Met de juiste tools kunnen bedrijven snel reageren op veranderende consumententrends en profiteren van de nieuwste technologieën. Bovendien is er een groeiende focus op het promoten van lokale producten en het versterken van de duurzaamheid van de sector in heel België. Bedrijven streven ernaar om lokale grondstoffen te gebruiken en de toeleveringsketens zo kort mogelijk te houden.

Innovatie is de drijvende kracht achter de digitale transformatie in de voedingsindustrie

Van opkomende startups tot grote multinationals, de zoektocht naar creatieve en duurzame oplossingen is cruciaal om de uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan. Industriële samenwerking, investeringen in onderzoek en ontwikkeling en het stimuleren van ondernemerschap zijn essentieel om deze transformatie te versnellen en een duurzame voedseltoekomst voor iedereen te garanderen.

Digitale transformatie biedt een veelbelovende weg naar een duurzamere voedseltoekomst. Door gebruik te maken van digitale technologieën en innovatie kunnen we de efficiëntie, rechtvaardigheid en duurzaamheid in de hele voedselketen verbeteren. Om dit doel te bereiken, is het echter cruciaal dat overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties samenwerken om beleid en praktijken te bevorderen die digitale transformatie op een inclusieve en verantwoordelijke manier stimuleren. Het is een feit dat er steeds meer investeringsfondsen en durfkapitaal bijkomen om de voedselvoorzieningsketen digitaal te transformeren.

Het doel is dat we, met vastberadenheid en samenwerking, kunnen bouwen aan een voedseltoekomst die niet alleen de wereldbevolking voedt, maar ook onze planeet beschermt voor toekomstige generaties, door gebruik te maken van digitale technologie als katalysator voor duurzaamheid en efficiëntie in de agrovoedingssector.

FI Group heeft 20 jaar ervaring en wil u begeleiden op uw nieuwe groeitraject. Onze experts staan tot uw beschikking om te analyseren hoe uw project past in de beschikbare financieringsoproepen en om samen met u de volgende stappen te zetten.

Yvette Poumpalova

Cristina Villalobos Tolmos

Landbouwingenieur en expert in steun aan de agrovoedingssector.

1,2 miljard voor EIC 

1,2 miljard voor EIC 

De Europese Commissie heeft het werkprogramma van de Europese Innovatieraad (EIC) voor 2024 goedgekeurd. Deze instantie krijgt 1,2 miljard euro, te verdelen via verschillende oproepen tot het indienen van voorstellen. 

Het grootste deel van de financiering gaat naar KMO’s en start-ups, met als doel het ontwikkelen en opschalen van hun «deep tech» innovaties op kritieke gebieden zoals generatieve kunstmatige intelligentie, ruimtevaart, fundamentele grondstoffen, halfgeleiders of kwantumtechnologieën. 

EIC-werkprogramma 2024 

Hoewel het grootste deel van de EIC-financiering betrekking heeft op alle technologiegebieden, geeft het EIC-werkprogramma details over de financiering in drie hoofdregelingen: 

EIC-padvinder 

Hiervoor wordt 256 miljoen euro uitgetrokken om multidisciplinaire onderzoeksteams te ondersteunen bij het uitvoeren van visionair onderzoek dat technologische doorbraken kan genereren. Dit wordt ondersteund door subsidies van maximaal 4 miljoen euro. EIC Pathfinder Challenges kunnen tot 16 oktober worden ingediend. 

Het EIC Pathfinder-programma ondersteunt de ontwikkeling in een vroeg stadium van toekomstige technologieën op lage Technology Readiness Levels 1-3, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek met een hoog risico en hoge baten voor technologische doorbraken. Om een aanvraag in te dienen moet het voorstel een overtuigende langetermijnvisie op een radicaal nieuwe technologie hebben. Thematische gebieden zijn: 

  • «Solar-to-X» apparaten 
  • Naar cement en beton als koolstofput 
  • Op de natuur geïnspireerde alternatieven voor voedselverpakkingen en -folies 
  • Nano-elektronica voor energie-efficiënte slimme randapparatuur 
  • Bescherming van de ruimte-infrastructuur van de EU 

Het programma bevordert onderzoek in samenwerkingsverband. De voorstellen moeten worden ingediend door een coördinator namens een consortium, bestaande uit minimaal drie onafhankelijke juridische entiteiten, elk gevestigd in een andere lidstaat of een geassocieerd land. 

In aanmerking komen universiteiten, onderzoeksorganisaties, MKB-bedrijven, startende bedrijven, industriële partners en natuurlijke personen. Het totale budget van de oproep is €256.000.000 (€120.000.000 EIC Challenges) en dekt 100% van de in aanmerking komende kosten, EU-bijdrage tot 4 miljoen per Challenges-oproep. 

EIC-overgang 

Met 94 miljoen euro is het de bedoeling onderzoeksresultaten om te zetten in onderzoeksmogelijkheden en de resultaten van EIC Pathfinders-projecten en proof-of-concept-projecten van de European Research Council op te volgen. Daarnaast zal het voor het eerst openstaan voor samenwerkingsprojecten die voortvloeien uit de tweede pijler van Horizon Europe over maatschappelijke uitdagingen. Voor EIC Transition zullen de subsidies maximaal 2,5 miljoen euro bedragen. Deze oproep staat open tot 18 september

De EIC Transition financiert innovatieactiviteiten die verder gaan dan het experimentele bewijs van het principe in het laboratorium. Het ondersteunt zowel de rijping en validatie van nieuwe technologieën vanuit het laboratorium naar de relevante toepassingsomgevingen, als de ontwikkeling van een business case en bedrijfsmodel voor de toekomstige commercialisering van de innovatie. 

Een enkele rechtspersoon en een consortium van 2 partners uit 2 landen, en 3-5 partners uit ten minste 3 landen kunnen zich voor deze oproep aanmelden. Met een budget van €94 miljoen en 100% van de subsidiabele kosten. 

EIC-versneller 

Met een budget van €675 miljoen om startende bedrijven en KMO’s te helpen bij het ontwikkelen en opschalen van innovaties met het potentieel om nieuwe markten te creëren of bestaande markten te verstoren. In dit geval zullen de subsidies minder dan €2,5 miljoen bedragen en zullen de investeringen variëren van €0,5 miljoen tot €15 miljoen. Deze oproep staat open tot 3 oktober

De EIC Accelerator ondersteunt bedrijven (voornamelijk starters en KMO’s) bij het opschalen van innovaties met een grote impact die het potentieel hebben om nieuwe markten te creëren of bestaande markten te verstoren. Het richt zich met name op innovaties die voortbouwen op wetenschappelijke ontdekkingen en waarbij aanzienlijke financiering over een lange periode nodig is voordat rendement kan worden gegenereerd. De EIC Accelerator staat open voor innovaties op elk gebied van technologie of toepassing. Voorstellen en kenmerken: 

  • EIC Accelerator Open heeft geen vooraf gedefinieerde thematische prioriteiten en staat open voor voorstellen op elk gebied van technologie of toepassing. 
  • De EIC Accelerator Challenge stelt de volgende reeks strategische kerngebieden en bijbehorende specifieke doelstellingen vast waarvoor zeer innovatieve start-ups en MKB-bedrijven worden uitgenodigd om nieuwe technologieën, baanbrekende oplossingen en baanbrekende innovaties voor te stellen: 
    • Mensgerichte, generatieve AI made in Europe 
    • Virtuele werelden en augmented interactie ter ondersteuning van de realisatie van Industrie 5.0 
    • De slimme rand en kwantumtechnologiecomponenten mogelijk maken 
    • Voedsel uit precisiefermentatie en algen 
    • Op monoklonale antilichamen gebaseerde therapeutica voor nieuwe varianten van opkomende virussen 
    • Hernieuwbare energiebronnen en hun hele waardeketen 

KMO’s, kleine middelgrote ondernemingen of rechtspersonen die van plan zijn een KMO of kleine middelgrote onderneming op te richten in een EU-lidstaat of een geassocieerd land op het moment van ondertekening van het versnellercontract, kunnen een aanvraag indienen voor deze uitnodiging. Het algemene jaarlijkse budget voor deze oproep is 675 miljoen. Aanvragers kunnen een aanvraag indienen voor een subsidiecomponent (70% van de subsidiabele kosten, maximaal 2,5 miljoen euro) in de vorm van een forfaitaire bijdrage en/of een aandelencomponent (maximaal 15 miljoen euro). 

Nieuw en eenvoudiger 

Het EIC-werkprogramma bevat een aantal vereenvoudigingen en verbeteringen: 

  • De vereisten voor financiële verslaglegging voor begunstigden worden geschrapt. 
  • Actualisering van specifieke regels over intellectuele en industriële eigendom om bureaus voor technologieoverdracht meer macht te geven. 
  • Invoering van consensusvergaderingen voor EIC-versnelleraanvragen, met als doel de robuustheid van het evaluatieproces te verbeteren. 
  • Flexibiliteit voor het EIC-fonds om investeringen in geselecteerde bedrijven te verhogen of uit te stellen. 
  • Opening van EIC-overgangsfinanciering om de resultaten van Horizon-samenwerkingsprojecten te monitoren, evenals de resultaten van de Proof of Concept-, Pathfinder- en Defence Fund-projecten. 

FI Group heeft 20 jaar ervaring en wil u begeleiden op het nieuwe NextGenerationEU pad. Onze experts staan tot uw beschikking om te analyseren hoe uw project past in het Europese herstelfonds NextGenerationEU en om samen met u de volgende stappen te zetten. Neem contact met ons op. 

Teresa Marina 

Steun voor O&O projecten via overheidssubsidies 

Steun voor O&O projecten via overheidssubsidies 

Innovatie en kennisbeheer spelen een doorslaggevende rol bij de aanpassing, groei en het succes van bedrijven in de huidige hyperconcurrerende omgeving, met dynamische markten en veranderende omstandigheden. O&O&I-activiteiten hebben een hefboomeffect op de productiviteit en het concurrentievermogen en zijn essentieel om de digitale en groene transitie aan te kunnen.  De rol van overheidssubsidies in O&O&I is van vitaal belang om aanvullende particuliere investeringen te realiseren. De Europese Unie heeft de ambitieuze doelstelling om 3% van het BBP te besteden aan O&O&I-investeringen. Daarom zullen instrumenten en stimulansen voor O&O&I-activiteiten van bedrijven de komende jaren naar verwachting verder worden bevorderd. 

Vereisten voor het verkrijgen van publieke O&O&I-financiering 

Zodra het O&O&I-project is geïdentificeerd, moeten de reikwijdte, de kosten en de duur ervan worden bepaald en moeten er duidelijke doelstellingen worden vastgesteld. Deze mate van definitie is essentieel, aangezien het projectplan en de projectbeschrijving naderhand gedetailleerd moeten worden in de documenten en technische rapporten die door de overheden worden gevraagd.  

Ongeacht de innovatieve aard van een project kan een gebrek aan structuur en samenhang in de aanpak leiden tot mislukte evaluaties, met als gevolg dat overheidssubsidies worden afgewezen.  

Ten tweede is het voor het verkrijgen van O&I-subsidies noodzakelijk om de mate van innovatie van het project goed te onderbouwen, door de huidige mate van technologische ontwikkeling op de markt te vergelijken met de technologische differentiatie die het project biedt. Aanvullende projectcriteria kunnen ook doorslaggevend zijn in sommige oproepen tot het indienen van voorstellen, zoals het onderwerp of technologisch gebied, het budget en de duur. In deze gevallen hangt het financieringspotentieel van een project af van de specifieke vereisten van elke oproep.  

Tot slot zijn er enkele algemene vereisten in de regelgevingskaders voor subsidies, met regelgeving op Europees en nationaal niveau, die bepalen of een bedrijf in aanmerking kan komen voor overheidssubsidies. Deze vereisten kunnen onder andere beperkingen inhouden op basis van de economische activiteiten die door het bedrijf worden uitgevoerd, naleving van de dilatatatieregelgeving, de financiële verklaringen van het bedrijf, of het up-to-date zijn met de betalingsverplichtingen bij de verschillende overheden.  

Om te bepalen of een project in aanmerking komt voor overheidssubsidies voor O&O&I, is het dus essentieel om nauwgezet na te gaan of aan de vereisten van de begunstigde wordt voldaan en ten tweede of het project duidelijk gedefinieerd is en elementen van technologische innovatie bevat. 

De voordelen van overheidsfinanciering 

O&O&I-projecten zijn vaak van strategisch belang voor bedrijven om hun bedrijfsplannen uit te voeren en bedrijfsgroei te garanderen. Daarom zijn veel bedrijven vastbesloten om het project uit te voeren, ongeacht of ze overheidssubsidies krijgen. Toch heeft overheidsfinanciering een stimulerend effect op deze activiteiten.  

Projecten kunnen bijvoorbeeld versneld worden, door een snellere uitvoering of een grotere reikwijdte. Daarnaast bieden veel oproepen tot het indienen van voorstellen voorschotten op de financiering die projecten op gang kunnen helpen dankzij de beschikbaarheid van een aanzienlijk deel van het kapitaal dat nodig is voor de investering. Bovendien bevorderen overheidsmiddelen voor de uitvoering van het project de verkorting van de terugverdientijd van de O&O-investering in vergelijking met een scenario zonder deze financiering.  

Bovendien is het vaak mogelijk om gemengde subsidieformules te vinden die subsidies en zachte leningen omvatten, waarvan de voorwaarden gunstiger zijn dan die van de markt. Ook kunnen subsidies in bepaalde gevallen verenigbaar zijn met andere stimulansen voor O&O, zoals subsidies, de octrooibox of belastingaftrek voor O&O.  

Naast deze economische en financiële voordelen is het verkrijgen van overheidssubsidies ook een kwaliteitslabel voor het bedrijf en zijn inzet voor O&O, aangezien de oproepen tot het indienen van voorstellen vaak in competitieverband worden gedaan. Deze erkenning bevordert de zichtbaarheid van de initiatieven van de begunstigde en stimuleert zakelijke kansen en samenwerking met derden. 

Technologisch risico wordt beloond 

O&O&I-activiteiten zijn activiteiten die nieuwe technologieën, hulpmiddelen, nieuwe ontwerpen of verstorende processen omvatten in vergelijking met de technieken die gewoonlijk op de markt worden gebruikt. Afhankelijk van de rijpheidsgraad van de nieuwe technologieën (TRL, Technology Readiness Level), kunnen er verschillende test- en validatiefasen nodig zijn voordat de commerciële of definitieve oplossing wordt verkregen. Deze fasen zijn meestal opeenvolgend om het product, de dienst of het proces dichter bij de eindmarkt te brengen en gaan van tests op laboratoriumschaal tot prototypes of tests in echte omgevingen.  

O&O&I-financieringsinstrumenten erkennen gewoonlijk de inspanning en het risico van innovatieve activiteiten, met gunstigere voorwaarden voor activiteiten met een hoger technologisch risico en ver van de markt. Daarom zijn een correcte identificatie van de TRL van het project en een goede rechtvaardiging van de mate van nieuwheid en technologische rijpheid essentieel voor het maximaliseren van de subsidies of belastingvoordelen voor deze activiteiten.  

Een project dat industriële onderzoeksactiviteiten omvat, komt eerder in aanmerking voor overheidsfinanciering dan een experimenteel innovatieontwikkelingsproject. Op deze manier stimuleert de overheid economische groei en ontwikkeling op basis van innovatie en de integratie van nieuwe technologieën. 

Groene en digitale toekomst ondersteund door O&O&I 

De Europese Unie zet zich in voor innovatie met het oog op de groene en digitale transitie die, samen met de integratie van nieuwe technologieën, het concurrentievermogen van bedrijven bevordert en de wereldwijde positionering van Europese bedrijven verbetert. Met dit doel voor ogen zijn openbare subsidiemechanismen bedoeld om O&I-projecten van bedrijven via verschillende overheidsinstanties te cofinancieren.  

De concurrentie voor het verkrijgen van deze subsidies is meestal erg hoog en daarom is het belangrijk dat de projecten duidelijk en goed gedefinieerd zijn en afgestemd zijn op de verschillende oproepen voor subsidies. Daarnaast is het essentieel om ervoor te zorgen dat aan de eisen van de verschillende oproepen tot het indienen van voorstellen wordt voldaan, zowel op projectniveau als om te garanderen dat bedrijven in aanmerking komen. 

Dankzij overheidssubsidies kunnen bedrijven hun projecten met meer economische en financiële zekerheid promoten, wat het risico van O&I-investeringen gedeeltelijk vermindert. Bovendien vergroten ze de mogelijkheden voor gezamenlijke ontwikkeling en verbeteren ze de marktpositionering van het bedrijf. 

Bij FI Group zijn er specifieke teams die gespecialiseerd zijn in de verschillende financieringsprogramma’s en die een complete service bieden, van het bedenken van het idee, het definiëren van het project, het analyseren van de markt en de stand van de techniek, tot het stimuleren van samenwerking en het coördineren van voorstellen. Daarom begeleiden wij onze klanten gedurende de hele levenscyclus van de projecten, van begin tot eind, met de voorbereiding van financieringsvoorstellen, interactie met de organisaties, beheer van de dossiers, verantwoording, audits en incasso’s, tot de uiteindelijke afsluiting door de administratie. 

FI Group heeft 20 jaar ervaring en wil u begeleiden op uw nieuwe groeitraject. Onze experts staan tot uw beschikking om te analyseren hoe uw project past in de beschikbare financieringsoproepen en om samen met u de volgende stappen te zetten. 

Marius Tamus Gamisand 

Certificeringen

Certification FI Group
Certification FI Group
Certification FI Group
FI Group België
@FI Group by EPSA Copyright 2025